Een volledige huisstijl is een essentieel onderdeel van je branding en zorgt voor een sterke merkidentiteit. Je huisstijl bestaat uit verschillende elementen die samen een herkenbaar beeld van je merk creëren. In deze blogpost deel ik graag de belangrijkste elementen van een huisstijl met jou!
1. Logo
Je logo is het herkenbaarste onderdeel van je merk. Het kan uit een tekst, een beeld of een combinatie ervan bestaan. Het is belangrijk dat je logo uniek is en je ideale klant meteen aanspreekt. Met meerdere versies van je logo in de vorm van een sublogo en een icoon laat je je merk op verschillende manieren zien.
2. Brandingkleuren
Je brandingkleuren zijn de specifieke kleuren van je merk en liggende in het verlengde van je logo. Deze kleuren moeten consistent ingezet worden om een herkenbare visuele identiteit te creëren en moeten geschikt zijn voor verschillende toepassingen. Voorzie zeker drie tot zes verschillende kleuren voor genoeg variatie.
3. Typografie
Ook de typografie of de lettertypes die gebruikt worden in alle uitingen van het merk moeten consistent zijn. Zorg ervoor dat je lettertypes passen bij de uitstraling van je merk en makkelijk leesbaar zijn voor iedereen. Kies één à drie lettertypes die je altijd inzet. Let er daarbij wel op dat je de lettertypes ook commercieel mag gebruiken.
4. Beeldgebruik
Ook afbeeldingen en grafische elementen zoals illustraties zijn belangrijk om de visuele identiteit van je merk te versterken. Dat kan je doen door middel van iconen, patronen of fotografie die volledig aansluiten bij je merk. Laat voor een professionele indruk zeker foto’s maken door een fotograaf die gespecialiseerd is in brandingfotografie.
5. Tone of voice
De tone of voice van je merk is de manier waarop je je met je merk uitdrukt. Het omvat de woordkeuze, maar ook de stijl van je boodschap. De manier waarop je communiceert moet passen bij je merk en de kernwaarden van je bedrijf. Door je tone of voice nauwgezet toe te passen, kom je betrouwbaar en herkenbaar over.
6. Templates
Templates of sjablonen zijn ontwerpen die je telkens opnieuw kan inzetten, denk maar aan posts voor sociale media, presentaties of zelfs een e-book. Dankzij templates ben je in staat om je huisstijl op een eenvoudige en snelle manier consistent door te trekken. Dat maakt het voor je eventuele medewerkers ook meteen een stuk makkelijker!
7. Brand book
En tot slot heb ik het graag nog even over een brand book. Dit document beschrijft alle elementen van je huisstijl en geeft richtlijnen voor het gebruik ervan. Dankzij je brand book ken je je huisstijl door en door, wat ervoor zorgt dat je alle elementen overal correct kan inzetten.
🤎
Door de verschillende elementen van je huisstijl op de juiste manier toe te passen, zorg je voor een professionele uitstraling, zet je in op de beleving van je merk en onderscheid je je van de concurrentie.
Zo ben je zeker dat je je ideale klant aanspreekt én aantrekt!
Ook zin in een level up met je zaak?
Ontdek mijn brandingpakketten!
Komentar